schadevrije jaren scooter opvragen

vandaag heb ik weer een leuk bericht voor op onze blog. Hier deel ik als medewerker van dfs.nl mijn ervaringen mee. Vandaag heb ik een nieuwe klant telefonisch gesproken. Deze klant is een tijdje bezig om te kijken of hij zijn huidige scooterverzekering goedkoper kan krijgen. Deze meneer heeft eerst op onze website informatie ingewonnen. Zo heeft hij al zelf een aantal berekeningen gemaakt.

Deze offertes heeft hij gemaakt in onze berekening-software. Voor ons als medewerker is dat vaak een heel stuk makkelijker. Het enige wat wij dan hoeven te doen is het offertenummer op te vragen. Alle gegevens van de klant verschijnen dan automatisch in ons scherm. Meneer had een drietal offertes opgevraagd voor een beperkte casco dekkingen. Alle drie de offertes waren van verschillende verzekeraars.

De belangrijkste vraag die meneer had is waarom de tarieven voor zijn scooterverzekering zo verschillend zijn. Hij had een offerte van ASR, Unigarant en van London verzekeringen. Omdat wij dagelijks zo veel verschillende berekeningen maken kunnen wij eigenlijk hier heel snel antwoord op geven. Ik geef het volgende aan bij meneer aan: De premie die u berekend heeft bij de verzekeraar ASR, is gebaseerd op een vast tarief. De overige werken met een b/m korting. Als je niet bekend bent in het verzekeringsvak, dan is een premie op basis van een vast tarief misschien een vreemd gegeven. De premie voor de scooter is een vaste premie. Dus of je dan wel of niet schadevrije rijdt. dat doet er niet toe. De premie blijft hetzelfde. Het nadeel hiervan is dat je geen daadwerkelijke schadevrije jaren opbouwt. Het voordeel is, als je dus schade rijdt en het maakt niet uit hoe vaak en hoe groot de schade is. De premie blijft dan toch hetzelfde.

De premies bij Unigarant en London verzekeringen zijn daarin tegen wel gebaseerd op een b/m korting. Dit houdt is, hoe langer je schadevrije rondrijdt hoe hoger uw korting gaat worden. vervolgens zal een te betalen premie ook gaan dalen. De verzekeraar hanteert een bruto premie, afhankelijk van uw opgebouwde korting houdt u een netto te betalen premie over.

In de berekening die meneer zelf gemaakt had, zie ik dat hij geen schadevrije jaren heeft ingevuld. Terwijl ik uit het gevoerde telefoongesprek begrijp dat hij momenteel een scooterverzekering heeft lopen. Ik vraag aan meneer of hij momenteel schadevrije jaren heeft opgebouwd op zijn huidige scooterverzekering. Hij geeft aan dat hij dat niet precies weet, wel weet hij te vertellen dat hij de verzekering al 7 jaar heeft lopen. 7 schadevrije jaren zijn een hoop. Ik doe dus snel even een nieuwe berekening maken voor de eventueel nieuwe klant. De premie zakt aanzienlijk.

Ik bespreek met meneer het volgende: Misschien is het handig dat u de schadevrije jaren, die u heeft opgebouwd met uw scooterverzekering opvraagt bij uw huidige verzekeraar. Want als de schadevrije jaren kloppen dan zal de premie zo hoog gaan worden  €…… ik hoor aan de stem van meneer dat hij hier wel blij van wordt. Hij gaat direct de schadevrije jaren van zijn scooter opvragen, en zal later die dag contact met mij opnemen.

Later die middag belt meneer inderdaad terug met 2 mededelingen. Hij heef inderdaad 7 schadevrije jaren opgebouwd en heeft direct zijn verzekering stopgezet. Zijn verzoek was of we direct de verzekering in orde willen maken. Inmiddels had hij per email een bevestiging ontvangen dat zijn verzekering gestopt was, in deze mail stonden ook direct de schadevrije jaren vermeld.  Ik heb direct de berekening omgezet in een daadwerkelijke aanvraag met schadevrije jaren.

Zo hebben wij weer een klant naar tevredenheid kunnen helpen, zo heb ik deze klant extra korting kunnen geven waar die recht op heeft.

Marieke de boer, verzekeringsspecialist bij dfs.nl



Geef een reactie