hoogte inboedelverzekering bepalen

Vandaag heb ik een leuk gesprek gehad met een nieuwe klant. Deze klant had onze gegevens gevonden via internet. Wij zien de laatste tijd de markt veranderen. Voorheen was er altijd een vaste verzekeringsadviseur binnen een familie. Was er wat of moest er wat verandert of verzekerd worden dan werd hij altijd gebeld. Klanten bleven vaak jarenlang trouw aan deze adviseur. Op zich helemaal niks mis mee, de tijden veranderen helaas en tegenwoordig kan bijna alles via het internet geregeld worden. Dit heeft voor en nadelen.

Met de komst van het internet is ook de vanzelfsprekendheid voor een verzekeringsadviseur ook verdwenen. Vooral de jongere generatie wil het snel en direct geregeld hebben. Zo ook deze meneer uit Amsterdam. Deze vertelde dat hij ging samenwonen met zijn vriendin. Zijn vriendin had hem verteld dat hij verantwoordelijk was voor de verzekeringen. So good so far, beetje navraag leerde dat hij momenteel geen enkele verzekering had, en inmiddels al enige jaren in een studentenwoning verbleef.

Hij gaf aan, dat hij over een week de sleutels kreeg van een nieuwe huurflat en daar samen met zijn vriendin in ging wonen. Het

belangrijkste dat hij vond om af te sluiten was een inboedelverzekering, het lastige ervan vond hij dat hij niet precies de hoogte van zijn inboedelverzekering kon bepalen. Hij had geen idee wat er allemaal in het huis zou gaan komen. Meubels waren wel gekocht maar goed er komt natuurlijk meer dan alleen maar meubels.

Het probleem van de hoogte van een inboedelverzekering bepalen kunnen we eigenlijk vrij eenvoudig oplossen. We gebruiken hier een zogenaamde “inboedelwaardemeter” voor. Middels dit formulier kan de inboedel vastgesteld worden door een aantal vaste gegevens in te vullen. Als u dit formulier invult, dan bent u 5 jaar lang verzekerd tegen onderverzekering. Het laatste wat u wilt is dat als er schade ontstaat u niet de volledige vergoeding ontvangt omdat er sprake is van onderverzekering.

Ik vraag de gegevens op welke nodig zijn voor het invullen van de inboedelwaardemeter. Na het invullen komt er een mooi bedrag uit van bijna € 28.000,-. Een mooi bedrag denk ik zelf. Omdat meneer een huurwoning gaat betreden hoeft hij zowieso geen opstalverzekering af te sluiten. Wat wel belangrijk is om na te vragen of hij zelf verbeteringen aan de woning gaat aanbrengen. Een zogenaamd huurdersbelang.

Hij had wat geld over en de bedoeling is om de keuken enigzins aan te gaan passen. De keuken die er momenteel in zat, dat was niet zo veel dus hij gaf aan hier zeker nog wel € 5.000 extra voor kwijt te zijn. Ik stel hem voor om een inboedelverzekering van € 28.000 af te sluiten en € 5.000,- mee te verzekeren als zijnde huurdersbelang. In totaal komen we dan uit op € 33.000,- 

Ik ga op zoek naar de meest interessante aanbieder qua prijs / kwaliteit. Uiteindelijk vind ik een aanbieder die de meest uitgebreide dekking aanbiedt met geen eigen risico. Doordat ik weet dat meneer gaat samenwonen wijs ik hem nog wel even op het feit dat hij wel een aansprakelijkheidsverzekering nodig heeft. Qua kosten is deze verzekering echt een minimum. Maar hij dekt wel de meeste schades af. Deze verzekering wil meneer gelijk opnemen in zijn nieuwe pakket.

Deze week hebben wij een actie lopen met een aantal samenwerkende verzekeraars. Bij elke nieuwe inboedelverzekering die nodig is voor een verhuizing sturen wij een leuk kleinigheidje naar de klant. Zo hebben wij voor deze mensen een mooi boeket kunnen regelen. Precies twee weken later wordt dit boeket afgeleverd bij de klant. Dit levert een leuk bedankje op van meneer uit Amsterdam.

Marieke de boer, verzekeringsspecialist bij dfs.nl



Geef een reactie